Wednesday 7 May 2014

PONTIAN


Nenas
Lambang daerah Pontian
Pontian adalah salah satu daerah di Johor. Pontian terletak 62km dari Johor Bahru. Ibu daerah Pontian adalah Pontian Kechil. Kebanyakan kawasan di Pontian terdiri daripada paya bakau dan menangkap ikan merupakan aktiviti utama di Pontian.
ASAL USUL NAMA PONTIAN
Perkataan Pontian dikatakan berasal dari kata ‘Perhentian’, iaitu Sungai Pontian Besar. Ia adalah tempat berteduh dari gelora Selat Melaka bagi kebanyakan para pelayar yang hendak ke Singapura atau ke Melaka. Ada yang menyebutnya sebagai tempat perhentian para lanun untuk menunggu mangsa yang melintasi kawasan tersebut.
PENGANGKUTAN KE PONTIAN
1. Kereta – dengan menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan, anda boleh melalui toll Simpang Renggam atau Tol Sedenak.
2. Kereta Api – tiada jaringan kereta api di Pontian. Bagi sesiapa yang menggunakan kereta api, boleh menggunakan perkhidmatan KTM yang terdekat iaitu stesyen KTM Kulai.
TEMPAT MENARIK DI PONTIAN
Banyak tempat-tempat menarik di Pontian. Antaranya ialah:
1. Taman Negara Tanjung Piai
     Tanjung Piai terkenal dengan Kukup iaitu terminal feri bagi mereka yang mahu ke Indonesia terutamanya Tanjung Balai dan Tanjung Pinang.
      Taman Negara Tanjung Piai telah diwartakan sebagai taman negara pada September 2001 di bawah kelolaan Perbadanan Taman Negara Johor. Ia juga merupakan kawasan penghujung tanah benua Asia dan telah di bina 1 monumen iaitu sebuah Globe yang besar sebagai tanda.
      Di Taman Negara Tanjung Piai ini terdapat hutan paya bakau yang menjadi penapis bagi sampah dari lautan dan juga bertindak sebagai benteng kepada hakisan. Selain kaya dengan flora dan fauna, tarikan utama di sini adalah Taman Negara ini menjadi tempat persinggahan burung-burung menjelang bulan April. Pelbagai spesis burung dapat dilihat di kawasan ini pada waktu itu.
R11
R10
Pintu masuk ke Taman Negara Tanjung Piai
Pelbagai kemudahan juga telah disediakan untuk memudahkan para pengunjung. Antaranya ialah jeti, laluan menyelusuri hutan paya bakau, pondok rehat, menara tinjau,  balai informasi dan tapak-tapak perkhemahan.
2. Taman Negara Pulau Kukup
tn2
tn1
Taman Negara Pulau Kukup berada berdekatan dengan Taman Negara Tanjung Piai. Untuk pergi ke taman negara ini, anda perlu menaiki bot di jeti.
Terdapat pelbagai kehidupan flora dan fauna. Antara tarikan utama disini adalah jambatan gantung selain daripada menara pemerhati yang menjadi tempat untuk para pengunjung menikmati keindahan alam semulajadi di taman negara ini dari pandangan atas
.download
tn7
Jambatan Gantung
tn13
Menara Pemerhati
tn5
3. Muzium Nenas
images (1)
images
Pontian adalah antara pengeluar utama nenas di Malaysia. Muzium nenas ini diwujudkan untuk mendedahkan kepada masyarakat terutamanya generasi muda semua perkara yang berkaitan dengan industri nenas.
ZHI_200609_01_01_029
images (2)
YUS_200807_06_03_009
Terdapat pelbagai seksyen di dalam Muzium Nenas ini. Antaranya :
  • kaedah penanaman, pemprosesan, pengawalan dan penyelenggaraan nenas.
  • sejarah perkembangan nenas
  • jenis-jenis nenas
  • pameran koleksi artifak, penerbitan dan maklumat paten
4. Muzium Bugis
muzbugis
IMG_3554-300x225
Muzium Bugis ini berada berhampiran dengan Pantai Rambah. Muzium ini adalah kepunyaan Encik Abdullah Ahmad dan telah dirasmikan pada 26 Julai 1994 oleh Dato Menteri Shabaruddin Chik.
IMG_3585-188x300
Pakaian tradisi pahlawan Bugis
 IMG_3606-300x225
Pandangan ruang dalam 
IMG_3568-300x225
Rumah tiang 99 di Atakkae, Tempe, Wajo
IMG_3558-300x225
Alat-alat senjata
5. Pantai Teluk Kerang
6. Taman Rekreasi Sungai Rambah
7. Taman Rekreasi Tampok Laut

No comments:

Post a Comment